ANALISIS KUALITATIF
PENGENALAN
Menurut Kevin lynch, adanya
imej awam bandar yang diberikan pertindihan imej oleh ramai individu ataupun
mungkin mungkin dikuasai oleh seseorang. Imej kumpulan sangat perlu untuk
meningkatkan kerjasama dan ingin beroperasi dengan jayanya di dalam sesebuah
kumpulan. Manakala, imej individu pula amat unik, di mana menyamai imej awam
walaupun di dalam persekitaran berbeza. Tambahan beliau, kandungan imej bandar
setakat ini dikaji merujuk kepada bentuk fizikal, dan boleh di klasifikan
kepada lima jenis iaitu laluan, jaringan, daerah, titik tumpu dan mercu tanda.
Oleh itu, berdasarkan temuramah yang telah dibuat bersama responden mengenai
pembangunan, kawasan tempat tinggal, persekitaran pada tahun tersebut, saya
perlu menganalisis maklumat tersebut untuk mengetahui maklumat tentang
responden. Kaedah yang diperlukan ialah menggunakan analisis kualitatif yang
mana maklumat akan terbahagi kepada kod aksial dan kod terbuka (open code).
Antara tujuan kajian ialah ingin mengetahui tempat-tempat yang masih menjadi
memori dan kenangan kepada responden dari 40 hingga 50 tahun dahulu sehingga
kini melalui kekerapan responden mengulangi sesebuah kawasan yang diceritakan.
HASIL ELEMEN BERDASARKAN ANALISIS KUALITATIF
ANALISIS KUALITATIF
BIL
|
IDEA UTAMA
|
IDEA SAMPINGAN
|
1
|
Sekolah
|
curfew
|
2
|
Rumah
|
Negeri
|
3
|
Pekerjaan
|
Felda
|
4
|
Tahun
|
Musim
|
5
|
Kenderaan
|
Tanaman
padi
|
6
|
Kemudahan
Bandar
|
Kapal
terbang membaja
|
KEKERAPAN ELEMEN BAGI IDEA UTAMA
BIL
|
IDEA UTAMA
|
KEKERAPAN
|
1
|
Sekolah
|
20
|
2
|
Rumah
|
14
|
3
|
Pekerjaan
|
12
|
4
|
Tahun
|
10
|
5
|
Kenderaan
|
9
|
6
|
Kemudahan Bandar
|
8
|
SEKOLAH
Ø Pastu, sekolah di Sekolah Kebangsaan Bandar.
(2)
Ø Errr, kire perjalanan nak gi
sekolah tu jalan kaki je, jalan kaki jauh jarak rumah ke sekolah, jauh la. (2-3)
Ø Baru jumpe jalan, lepas jalan tu
baru jumpe sekolah. (5)
Ø 2 oghe lah ngan long gi sekoloh.
(6)
Ø Errr, kalau musim hujan, musim
banjir, sekoloh die naik perahu, gi, takleh tak gi, sebab sekoloh tu tidok
kawasan rendah, kawasan tinggi. (6-7)
Ø Pernoh gi sekoloh naik perahu,
dekat sebelum sampai ke sekoloh a berenti, tidok ramai2 la, due oghe je la, 2
beradik jek. (7-8 )
Ø Haa, tu a. kalau dulu sekoloh,
baju sekoloh, setaon tu, due tige taon tu selai tu la baju nyo. (12)
Ø Pastu gapo lagi nok tau, kat sini, sekoloh
kebangsaan felda bukit tajau la. (40)
Ø Pada dajah 4 sampai dajah 6 gitu.
Sebab mase kat kelate tu pada dajah 1 sampai dajah 4 kn. Tahun 70, 72 abih la
kan dajah 6. (41-42)
Ø Tahun 73 masok tingkatan 1
sekolah menengah kebangsaan maran,sekoloh kat
maran lah. (42-43)
Ø Maso tu dudok asrama. Maso
tingkatan 1 sapa tingkatan 3. (43)
Ø Pastu tingkatan 4 berulang pulok. Sapa spm. (43-44)
Ø Lepas spm tok sekoloh lah. Sebab
adik-adik pulak nak sekoloh nih. (44)
Ø Pastu maso mok sekoloh tingkatan
3 tu baru dapat biasiswa, biasiswa negeri Pahang. (47)
Ø Maso rehat tengahhari kelik masak, adik nok gi
sekoloh. (52)
Ø Icik ngan su tu sekoloh. Sore
sekoloh pagi, sore sekoloh petang. (52-53)
Ø Nok gi sekoloh pon punyolah
susoh. Holah, meme susoh la. Pagi hantar adik dulu, pastu baru gi sekoloh. (53-54)
Ø Gi sekoloh pon, bukan buleh belaja sangat pon.
Dulu takpo tok belaja sangat pon. Dok tunggu adik2 tokse dok dale kelas. (54-55)
Ø Maso demo nih sekoloh menengoh tu
naik bas doh la. Tok dudok asrama, doh ado bas doh.
(85-86)
(85-86)
Ø Sekoloh lamo kawasan nih. Sekoloh
Jengka 2, Kampong Awah. Zaman 60-an doh ado doh. Sekoloh rendoh la. Sekoloh
menengoh pon baru lagi. (86-87)
RUMAH
Ø Pastu kalau rumah dia pulok,
rumoh dia atap nipoh, dinding dia buluh. (9-10)
Ø Buluh tu dia buat macam bentuk
kelara gitu, bentuk macam tikar, dia anyam tu macam tikar tapi buluh. (10-11)
Ø Sebatang buluh tu dia beloh, dia
beloh2 dua, dia buat bagi leper tu, pastu dia anyam la macam dia anyam tikar
tu. (11-12)
Ø Ho lah, atas rumoh we dulu takdo
gapo satu, ado radio jah sebutir. (19)
Ø Rumoh kecik jo, rumoh lebih kure
ni, rumoh kito takat nih, pastu ado dapo, tu jek lah, pastu takdok doh. (19-20)
Ø Buleh lah luas ni, 4 segi ni haa.
Ha, mace petak kito nih. Tu jek la. Bapo kaki? Tu jek la rumoh. (20-21)
Ø Pastu kironyo mari dok pahe nih
senang sikit lah. Rumah pon dah siap, getoh pon tanam doh mase tu. (34-35)
Ø Air paip ado doh, letrik takdo.
Letrik kongsi la ramai2 pakai generator. Dio tarik pakai buluh jah ikot dale
hutan nuh. Sebelum masok letrik tu pakai pelito. (64-65)
Ø Kalau dapur pulok dapur kayu.
Kito masok sini tahun berapo doh baru masuk letrik eh? Maso tu kito doh noreh
doh maso masok letrik tu. (67-68)
Ø Ingat lagi maso ngoh kecik dulu,
tv letok bucu nih, tv pakai bateri lagi waktu tu. Bateri keto, pakai kacip lagu
tu la macam kacip wayar bateri keto tu. Sambong ko bateri tu pastu sambung
wayar tu ko tv. (69-70)
Ø Dok sini buleh katokan semuo
kemudahan ado lah. Cumo tak banglo, apartmen takdo la. Takat rumoh tu seleso
la. (103-104)
Ø Maso kito dok sini doh pon tv hitam putih
lagi. Kiro tv kalar ni baru lagi la. (105-106)
Ø Daripada dok kelate pakai dapor
kayu, pindah bukit tajau dapur kayu jugak, mari sini baru lah buleh dapur
minyak. Takdo doh loni, tok simpan, lau tak buleh tunjok. (114-116)
Ø Dapur gas pon kecik kat ngoh baru
pakai dapur gas. Supo loni senang doh. Api, air.(116-117)
PEKERJAAN
Ø We kijo dio errr pagi noreh,
petang errr sawah padi. Ha, tu la kijo dio. Tok punyo sawoh la.
(13-14)
(13-14)
Ø Gaji kalau noreh tu buleh la dale
sebule tu, bapo eh sebule? Dale.. tak tau nok kato la sebab tok pernoh pon
tokwe tengok bawok balik duit banyok2, sekadar cukup make ja. (14-16)
Ø Duit gaji, tu la katonyo duit
gaji tak tau bapo sen dapat nyo. Buleh la buat beli budu, kicap, bende lain
meme tok beli la. (18-19)
Ø Meme tokwe kijo dio tane padi,
noreh getoh, we pon gitu jugok. Buleh a limo nem puluh sebule duit. Sebab
takdok beli gapo pon. (21-22)
Ø Pastu tokwe ado la pero keba.
Tige ekor, pat ekor tu ado lah. Keba buat bajak sawoh. Tokden jual po tigo pat
ekor. Tu lah kijo. (23-24)
Ø Tokwe sebelom noreh hari tu kijo
mace ni la, amek upoh a, tanam sawit jengka 5 ni, tok kiro a, kijo kontrak,
meracun ko bajo ko, tok kiro a, we pon kijo gitu gok, we cabut hok dale lade
getoh tu kat bukit tajau je la, we cabut lalang ko, hok tumbuh tu, pakai cabut
lalang, pastu we gi kijo nek gapo, nek trektar. Trektar ambik. Himpun kat
pejabat tu, trektar bawak la gi lade. (36-40)
Ø Kijo kat kedai runcit jah. Gaji
120 jah sebulan. (50)
Ø Dok sini pon kijo kontrak dulu
lah. Tokleh noreh lagi. (57-58)
Ø Kontrak supo indon la. Ngacun ko
bajo ko. Abah tok kijo lade sini, 14, 15, kiro kijo luar lah. Kontrak kijo
luar. Doh nok carik duit lebih sikit. (58-59)
Ø Dulu ore kijo masok hutan, keluar
hutan, tok belaja ilnu gitu gak, tok kelik jawabnyo. (98-99)
Ø Doh tokwe sekali masuk hutan, seminggu baru
kelik. Cari makan la maso susoh dulu. Maso kelate dulu. Cari buah2 gapo, buat
kelik buwi anok2 makan la. Ikut la musim buoh gapo ado.
(99-100)
(99-100)
Ø Ibarat ore asli lah. Masok hutan
ramai2 la, 5, 6 ore. Bilo masok hutan tu, kan ado balok besa, kan akar dio
melengkung2, ho tido situ ja la. (100-102)
TAHUN
Ø Dilahirkan pada 14 November 1960
di Kampong Pangkal Nangka, Pulai Chondong, Kelantan.
(1)
(1)
Ø Mari pahe tahun 70, pindoh
tu,err jual keba tu tapi sampai sekarang
duit tak dapat. (24-25)
Ø Tahun 70, 72 abih la kan dajah 6.
(41-42)
Ø Tahun 73 masok tingkatan 1
sekolah menengah kebangsaan maran,sekoloh kat
maran lah.(42-43)
Ø Kironyo mok lepas spm umo 17 kan?
18, 19, 20, umo 21 tu kawen. (55-56)
Ø Kawen 21, 22 lahir kat yi. 22
pindoh sini, pindoh ke jengka. (56)
Ø Ngoh lahir 87, 85 la masok
letrik. (68)
Ø Tar maso umo kakcik 5, 6 tahun la
baru masuk. (70-71)
Ø Zaman 60-an doh ado doh. Sekoloh
rendoh la. Sekoloh menengoh pon baru lagi. (87)
Ø Kalau macam bandar2 tu dale 10
tahun ado doh. (104)
KENDERAAN
Ø Errr, kire perjalanan nak gi
sekolah tu jalan kaki je, jalan kaki jauh jarak rumah ke sekolah, jauh la.
(2-3)
Ø Perahu tokwe la, tokwe anta.
Pernoh naik perahu gi sekoloh. (8-9)
Ø Ha, punyo jauh perjalane tu. Naek
keto ah, keto wolkswagen. (29-30)
Ø Trektar ambik. Himpun kat pejabat
tu, trektar bawak la gi lade. (39-40)
Ø Mulo mari jengka nih pon, muto
ado doh, Honda cup ja. Plat CE 44. Muto pulok tiap2 minggu punoh.
Lailahaillallah. (73-74)
Ø Muto YB tu yi doh umo setahun,
dua tahun doh umor baru ado. (74-75)
Ø Dulu gak mulo2 basikal, pas
basikal muto. Pi abah takdolah basikal, pi muto burok jek lah ekpon.
(75-76)
(75-76)
Ø Kalau dari sini naik bas, abah
hantar la naik muto burok tu lah. Hantar sampai simpang kilang alps tu. Situ
lah tunggu bas. (77-78)
Ø Kito pon ado keto, muto nok gi
mano2 pon. (117)
KEMUDAHAN
BANDAR
Ø Bandar pusat nyo kedai dua baris
tu jek lah dulu. Dekat rantau perintis tu. (81-82)
Ø Dulu sawmill jek Bandar pusat tu.
Bandar pusat tu takdo lagi dulu. Hutan jah. (82)
Ø Dulu situ lah, klinik dr zali so,
pastu dr syed so. Ha, tu jek la bangunan. (83)
Ø Pastu kalau klinik kesihatan dio
kat pasa borong tu. Kiro nyo Bandar pusat loni ni demo nih doh besa baru ado
pembangunan. (83-84)
Ø Macam hospital tu pulok lagi lah
baru nyo. Hospital Jengka. (84-85)
Ø Sekoloh lamo kawasan nih. Sekoloh
Jengka 2, Kampong Awah. (86)
Ø Maso dudok Bukit Tajau dulu,
kalau sakit gapo pon susoh jugok. Hospital dio nun Mentakab nuh, tempat mu
lahir tu. (89-90)
Ø Hospital Maran tu baru jah lagi
nyo. (90-91)
KEKERAPAN
ELEMEN BAGI IDEA SAMPINGAN
BIL
|
IDEA SAMPINGAN
|
KEKERAPAN
|
1
|
Curfew
|
1
|
2
|
Negeri
|
4
|
3
|
FELDA
|
5
|
4
|
Musim
|
2
|
5
|
Kapal terbang membaja
|
1
|
6
|
Tanaman padi
|
1
|
CURFEW
Ø Last2 tokwe dio tok sedar, tokwe
dulu mudoh masok hantu, lari. Misi bilo doh mari tengok pesakit takdo, dio
tutop lah tilam tu. Tokwe jale kaki gi ko stesen keto api tu. Kat mentakab tu,
turon ikot bawoh bukit tu. Pastu tok tau macam mano, tibo2, bapo hari pihok
hospital nuh anta laporan ke pejabat, pesakit ni, tanyo samo ado ado balik ke
tidok, takdo kelik, di hospital takdo. Nok gi cari mano. Lamo2 dio kelik
sendiri, sapa kelik. Tok tahu dio naik gapo. Tokwe dio jenis masok hantu kuat
dulu. Ilmu banyok. Loni buang doh sejok nok gi mekah dulu. (93-100)
NEGERI
Ø Dilahirkan pada 14 November 1960
di Kampong Pangkal Nangka, Pulai Chondong, Kelantan.(1)
Ø Mari pahe tahun 70, pindoh
tu,err jual keba tu tapi sampai sekarang
duit tak dapat. (24-25)
Ø Ngan kito nok balik bukit tajau
tu banyok kito lagi lah bawak balik baju banding nok pindah dari kelate nok
mari pahe nih. (31-32)
Ø Maso kelate dulu. Cari buah2
gapo, buat kelik buwi anok2 makan la. (100)
FELDA
Ø Ore kato, pindoh pahe nih nok
uboh nasib lah daripado hok susoh sangat tu masuk felda. Kan felda dia bagi
tanoh sepuloh ekar, bagi rumah sebuah, tu lah tujuan tokwe nyo sebab dok
kampong susoh sangat. (32-34)
Ø Tapi dok felda pon, yelah, maso
hari tu, jalan pon takde jalan tar lagi, jalan tanoh meroh jah.
(35-36)
(35-36)
Ø 22 pindoh sini, pindoh ke jengka.
Pindoh sini pon getoh doh besa la. (56)
Ø Pastu dari bukit tajau ke jengka
nih lagi lah senang nye sikit. Rasonyo la. Dengan mari dok jengka nih, serba
serbi ado doh. (72-73)
Ø Dari Bukit Tajau ngan Jengka
senang Jengka lagi lah kemudahan dio. Serbo serbi ado doh la. Kiro nyo tu.
(88-89)
MUSIM
Ø Errr, kalau musim hujan, musim
banjir, sekoloh die naik perahu, gi, takleh tak gi, sebab sekoloh tu tidok
kawasan rendah, kawasan tinggi. (6-7)
Ø Dulu kalau banjir gak sebulan,
air kalau bertakung tu dua minggu tak surut lagi. (110)
TANAMAN
PADI
Ø Kalau padi tu untok make jah.
Takdo jual2 pon. Sekali setahun jah tanam padi. Bukan po loni. 2x setahun. Padi
dulu nok buleh ko tumboh pon sekian hal, pastu bapo lamo buoh nok buleh ko
masok, pastu banjir pulok. Dulu kalau banjir, besa2, sebab dio takdo po loni
kan, takdo tali air gapo sumo. Dulu kalau banjir gak sebulan, air kalau
bertakung tu dua minggu tak surut lagi. Sebab tu tanam sekali setahun jah. Kiro
nyo nok sampai musim banjir tu padi doh siap ambik sumo goh. Sumo wat sendiri.
Bajok guno kebau. Ore dulu kreatif, bukan po loni. Buat beras tumbok, jemur
kering dulu, tumbok. Lesung tangan, lesung kaki. Beras kalau dulu gak hancur.
Bukan takat 50%. 80 % hancur nya. Meme tak makan la kalau ore loni. (107-114)
KAPAL
TERBANG MEMBAJA
Ø Samo betul depan ngan kilang alps
tu, kat padang tu ado buat tempat kapal terbang bajo. Kalau ore dekat2 situ,
14, 15 tabur bajo ngan kapal terbang jah la. Tok tabor bajo gini. Kapal terbang
kecik jo la. Bukan besa gini. Bajo macam racun2 serangga dio tabor ikot atas
gini la. (78-81)
KESIMPULAN
Berdasarkan analisis kualitatif
yang telah dibuat, kesimpulan yang telah dapat dihuraikan ialah responden
memberikan lebih tumpuan penceritaan tentang 50 tahun dahulu terhadap idea-idea
seperti sekolah, rumah, pekerjaan, tahun, kenderaan, dan kemudahan bandar. Ini
adalah kerana, idea-idea ini telah diulangi lebih dari lima kali dalam
penceritaan responden. Ini dapat disimpulkan bahawa responden masih mengingati
akan memori tentang idea-idea utama tersebut. Berdasarkan analisis kualitatif,
idea-idea utama ini atau dikenali sebagai kod aksial ialah sekolah, rumah,
pekerjaan, tahun, kenderaan, dan kemudahan bandar yang mana kekerapan nya ialah
sebanyak 21, 14, 12, 10, 9, dan 8 kali. Manakala, bagi idea-idea sampingan
pula, responden telah menceritakan tentang curfew, negeri, FELDA, musim,
tanaman padi, dan kapal terbang membaja. Responden kurang mengulangi
penceritaan tentang idea tersebut mungkin kerana peristiwa tersebut kurang
memberi kesan terhadap hidup responden atau tidak kerap berlaku dalam kehidupan
seharian responden. Berdasarkan analisis kualitatif, idea-idea sampingan atau
lebih dikenali sebagai kod terbuka (open code) ialah curfew, negeri, FELDA,
musim, tanaman padi dan kapal terbang membaja yang mana kekerapannya adalah
sebanyak 1, 4, 5, 2, 1, dan 1 kali. Kesimpulannya, kita dapat lihat bahawa
pembangunan pada zaman 60-an amat berbeza dengan zaman kini dan amat member
kesan di dalam hidup responden.
No comments:
Post a Comment