assignment 9~henri lefebvre

HENRI LEFEBVRE~THE PRODUCTION OF SPACE
Dalam karyanya, Lefebvre menunjukkan bahawa hanya sebagai kehidupan seharian telah dijajah oleh kapitalisme, begitu juga mempunyai lokasi ruang sosial. Oleh itu, terdapat kerja yang perlu dilakukan pada pemahaman ruang dan bagaimana ia dibina secara sosial dan digunakan. Ini adalah amat perlu memandangkan peralihan kepada kepentingan ruang dalam zaman moden. Lefebvre menunjukkan bahawa pada masa lalu terdapat kekurangan roti, dan tidak pernah kekurangan ruang, tetapi kini jagung banyak (sekurang-kurangnya di negara maju), manakala ruang dalam bekalan pendek: "kesesakan negara-negara yang sangat perindustrian terutamanya ketara di bandar-bandar dan lebih besar ". Ruang sosial diperuntukkan mengikut kelas, dan perancangan sosial mengeluarkan semula struktur kelas. Ini adalah sama ada atas dasar terlalu banyak ruang untuk orang kaya dan terlalu sedikit untuk golongan miskin, atau kerana pembangunan tidak sekata dalam kualiti tempat, atau sememangnya kedua-duanya. Seperti semua ekonomi, ekonomi politik ruang berdasarkan idea kekurangan. "Hari ini, lebih daripada biasa, perjuangan kelas tertulis dalam ruang" .

Terdapat juga isu-isu penting di sekitar idea peminggiran atau serantau. Ini adalah salah satu mata Lefebvre dalam panggilan beliau untuk hak untuk bandar [ville]. Pengasingan dan diskriminasi tidak perlu membuang orang-orang dari bandar. ruang dan politik ruang terkurung ke bandar. Hubungan pusat dan pinggir yang sama dibuktikan di tempat lain: di negara-negara maju di bawah, di luar bandar, di kawasan marginal negara-negara kapitalis - Sicily, Scotland, kawasan Basque - di pinggir bandar dan ghetto kaum, dan sosial dan politik pinggir - kawasan homoseksual, gila, wanita, belia, dan pengambil dadah. Beberapa ini kumpulan liminal telah dianalisis oleh Foucault, namun Lefebvre mengkritik pendekatan beliau sebagai "banyak pin cucuk operasi yang dipisahkan dari satu sama lain dalam masa dan ruang. Ia abai pusat dan keutamaannya, ia mengabaikan global ". Kajian tempatan adalah penting, tetapi kita mesti melihat keseluruhan gambar. Sebagai Harvey telah diungkap, "sejarah keseluruhan organisasi wilayah, kolonialisme dan imperialisme, pembangunan tidak sekata, percanggahan bandar dan luar bandar, serta konflik geopolitik membuktikan pentingnya perjuangan tersebut dalam sejarah kapitalisme". Salah satu sebab mengapa kapitalisme telah terselamat ke dalam abad kedua puluh adalah kerana fleksibiliti dalam membina dan membina semula hubungan ruang dan ruang ekonomi global, dalam membentuk pasaran dunia. Lefebvre berhujah bahawa ruang adalah lokus yang muktamad dan sederhana perjuangan dan oleh itu isu politik yang penting: "Ada politik ruang kerana ruang adalah politik".


Seperti yang ramai pengulas di Lefebvre telah menunjukkan, Marxsisme tidak terutamanya terkenal dengan kehadiran soalan ruang. Edward Soja menyifatkan Marx pandangan bahawa sejarah adalah penting, dan geografi "komplikasi yang tidak perlu", dan Richard Peet mencadangkan bahawa "Marxsisme mempunyai sedikit untuk mengatakan tentang hubungan dengan alam semula jadi dan melihat peristiwa-peristiwa yang berlaku di atas pin bukannya di angkasa ". keadilan daripada tuntutan-tuntutan ini adalah dipertikaikan, walaupun ia sudah pasti benar bahawa analisis tidak pernah mendakwa peringkat pusat. Ia juga harus diperhatikan bahawa beberapa pihak Marxsis yang telah dgn menakjubkan gagal untuk membuat analisis telah dibuat menggunakan banyak metafora spatial. Satu contoh klasik ialah Althusser, yang menggunakan istilah seperti bidang, kawasan, ruang, tapak, keadaan kedudukan,, tetapi nampaknya bergantung pada bahasa sahaja. Walaupun penggunaan bahasa ruang untuk metafora tidak perlu mengetuk, pemahaman mengapa bahasa ini adalah begitu berguna mungkin perlu dilampirkan. Banyak bahasa tawaran spatial dengan perjuangan pembantahan, dan produktiviti. Ini adalah tepat kerana ia mencerminkan kegunaan sebenar dan pengalaman ruang. Sebagai contoh, di mana ruang perancang bandar dilihat sebagai objek saintifik, sebagai tulen dan tidak terlibat dalam politik, Lefebvre berpendapat yang telah dibentuk dan dibentuk oleh unsur-unsur sejarah dan semula jadi, melalui proses politik. Ruang adalah produk sosial dan politik. Ini adalah jelas mengapa kerja utama Lefebvre ruang bertajuk Pengeluaran Angkasa. Terdapat dua istilah dalam tajuk ini, kedua-duanya perlu dikaji secara kritikal.


Walaupun Lefebvre telah dituduh mengutamakan tanggapan awal Marx alienasi lebih idea pengeluaran kemudian, ia adalah jelas dalam kerja-kerja pada ruang (jika tidak di tempat lain) bahawa mod pengeluaran adalah penting untuk analisis. Kesan manusia, manakala dianggap tegas, tidak menguasai. Lefebvre tegas menyatakan bahawa "(sosial) ruang adalah produk (sosial)". Ini bermakna bahawa "setiap masyarakat - dan dengan itu setiap mod pengeluaran dengan semua subvariants ... menghasilkan ruang, ruang sendiri ". The crudities Prakata 1859 mengenai asas dan mahastruktur tidak ditiru, tetapi dia tidak mengiktiraf keberkesanan sebab-musabab kuasa-kuasa dan hubungan-hubungan pengeluaran. Beliau mencatatkan bahawa terdapat tidak adalah surat-menyurat yang ketat, dan kadang-kadang ruang dihasilkan oleh percanggahan dalam cara pengeluaran. Contoh dia memberikan bandar zaman pertengahan, yang dihasilkan daripada feudalisme, tetapi akhirnya muncul sebagai pemenang. Lefebvre bimbang untuk menunjukkan bahawa "ruang sosial bukan ruang sosialisasi", ia tidak wujud terlebih dahulu sebagai ruang yang bukan-sosial, sebagai ruang semula jadi: ia dihasilkan oleh kuasa-kuasa sosial.


Satu analisis pengeluaran dalam dunia moden menunjukkan bahawa "kita telah berlalu daripada pengeluaran perkara di angkasa untuk pengeluaran ruang itu sendiri". Salah satu faktor utama adalah teknologi. Scott Kirsch telah menegaskan bahawa ini kadang-kadang diabaikan dalam analisis kerja Lefebvre: "Di samping kepentingan pengeluaran di angkasa, teknologi juga memainkan peranan pengantara dalam pengeluaran ruang". Kirsch juga amaran terhadap "metafora dunia yang agak kartun mengecut", yang risiko kehilangan penglihatan hubungan kompleks antara modal, teknologi, dan ruang. Ruang tidak mengecut ", tetapi mesti sentiasa menghitung kembali. Kita mungkin ingin untuk mengubah dan menyusun semula ayat terakhir ini. Ruang tidak mengecut, ia sedang sentiasa menghitung kembali, tetapi kita melihat ia akan mengecut.


Ini menonjolkan satu titik penting. Lefebvre bukan sahaja diperbetulkan ketidakseimbangan modenis masa lebih ruang, tetapi juga, kontra Kant, menekankan historicality pengalaman mereka. Tiada lagi Kantian kosong bekas formal, tidak lagi kategori pengalaman, masa dan ruang boleh dialami seperti itu, dan pengalaman mereka secara langsung berkaitan dengan keadaan sejarah yang mereka telah dialami dalam. Untuk Lefebvre, kursus, syarat-syarat sejarah secara langsung dikaitkan kepada mod pengeluaran: maka pengeluaran ruang. Lefebvre itu ingin membuat dua langkah utama dalam karyanya. Pertama untuk meletakkan ruang dan di samping masa dalam pertimbangan teori sosial, dan dalam berbuat demikian membetulkan menangis bekas Kantian pengalaman. Spatiality penting seperti, tetapi tidak harus mengaburi pertimbangan duniawi, dan sejarah: "ruang dan masa itu muncul dan nyata diri mereka sebagai berbeza tetapi unseverable". Kedua dia ingin untuk menggunakan pemahaman yang kritikal baru ini untuk mengkaji dunia (moden) di mana beliau telah menulis. Ini dapat dicapai melalui analisis bagaimana ruang dihasilkan, dan bagaimana ia berpengalaman. Ruang dihasilkan dalam dua cara, sebagai pembentukan sosial (cara pengeluaran), dan sebagai pembinaan mental (persenyawaan).


Apakah yang dimaksudkan dengan ruang? Sebagai Massey bijaksana memberi amaran, "ruang" dan "ruang" kerap digunakan seolah-olah makna mereka adalah jelas, tetapi penulis umumnya gagal untuk menyedari bahawa mereka mempunyai banyak tafsiran yang berbeza. Dia menerima bahawa Lefebvre ini sedar, dan bahawa dia adalah agak jelas dalam pemahaman terhadap terma-terma yang bermasalah. keadaan lebih rumit apabila kita menganggap bahawa espace perkataan Perancis mempunyai pelbagai makna daripada "ruang". Dalam bahasa Inggeris beberapa makna lain mungkin diterjemahkan sebagai kawasan, zon, lokus, atau wilayah. Lefebvre bermula Pengeluaran Angkasa oleh menunjukkan bahawa sehingga baru-baru ini satu pandangan ruang dikuasai. Ini adalah pandangan ruang berdasarkan Descartes bahagian ditubuhkan antara res cogitans dan res extensia. Angkasa telah digubal berdasarkan lanjutan, fikir dari segi koordinat, garis-garis dan pesawat, sebagai geometri Euclid. Kant lebih rumit gambar dengan hamil ruang dan masa sebagai keutamaan mutlak kategori, penstrukturan semua pengalaman. Kita telah melihat bagaimana penekanan pada pengeluaran ruang Lefebvre historicises pengalaman ini; kritikan rumusan Cartesian masih perlu dicapai.


Sebagai seawal 1939, Lefebvre telah diterangkan ruang geometri sebagai abstractive, dan telah disamakan untuk masa jam dalam abstraksi konkrit. Ini jelas lukisan pada kritikan ruang geometri dalam Makhluk dan Masa Heidegger dan kemudian bekerja. Sama seperti kita mengalami tukul tukul hanya apabila ada masalah dengan itu, kita akan berjumpa dengan ruang geometri hanya apabila kita berhenti sejenak dan berfikir tentang hal itu, apabila kita mengilhamkannya. mod kami reaksi kepada ruang tidak geometri, hanya mod kami abstraksi. Terdapat pembangkang yang ditubuhkan antara konsep ruang kita - abstrak, mental dan geometri - dan persepsi kita ruang - konkrit, material dan fizikal. Terakhir mengambil sebagai titik awal berlepas badan, yang Lefebvre melihat sebagai tapak rintangan dalam wacana Kuasa di angkasa. Abstrak, ruang decorporalised, beliau mencadangkan, masih lagi aspek alienasi.


Dalam usaha untuk membuat kemajuan dalam memahami ruang, kita perlu memahami konkrit dan abstrak bersama-sama. Seperti yang telah berhujah dalam Materialisme dialektik, jika hanya satu bersemi dan bertukar menjadi mutlak, kebenaran separa menjadi ralat: "Dengan menolak sebahagian daripada kandungan ia memberikan keizinan kepada dan memburukkan penyebaran unsur-unsur sebenar". Sama seperti Lefebvre menyifatkan negeri itu sebagai "abstraksi menyedari", ruang juga sedar (dalam kedua-dua deria perkataan) abstraksi. Di sini terdapat penggunaan jelas idealisme dan materialisme bersama-sama. Ruang adalah membina mental dan material. Ini memberikan kita dengan istilah ketiga antara kutub konsep dan persepsi, tanggapan daripada hidup. Lefebvre berhujah bahawa ruang dan masa 1/2 pembohongan manusia manusia dalam alam semula jadi, dan separuh dalam abstraksi. Ruang sosial hidup dan masa, sosial dihasilkan, bergantung kepada membina fizikal dan mental.


Ini memberikan kita satu konsep kongsi gelap: amalan spatial; representasi ruang; dan ruang perwakilan. Ruang dilihat dalam tiga cara, seperti yang dilihat, mengandung dan tinggal. Ini skema Lefebvrian melihat perpaduan antara ruang fizikal, mental dan sosial: 

   1 amalan spatial dilihat materialisme fizikal 
        2 perwakilan ruang mengandung idealisme mental 
        3 ruang perwakilan hidup materialisme dan idealisme sosial

Yang pertama ini mengambil ruang sebagai bentuk fizikal, ruang sebenar, ruang yang dihasilkan dan digunakan. Yang kedua ialah ruang savoir (pengetahuan) dan logik, peta, matematik, ruang sebagai ruang instrumental jurutera sosial dan perancang bandar. Angkasa sebagai membina mental, membayangkan ruang. Ketiga melihat ruang seperti yang dihasilkan dan diubahsuai dari masa ke masa dan melalui penggunaan, ruang yang dilaburkan dengan perlambangan dan makna, ruang connaissance (kurang formal atau tempatan bentuk ilmu), ruang sebenar dan bayangkan.


Ini tanggapan ruang hidup adalah salah satu sumbangan pusat Lefebvre, walaupun ia predates kegunaannya. Pengaruh Heidegger boleh dilihat di banyak tempat dalam Pengeluaran Angkasa, dan dalam kerja-kerja lain tempoh yang sama. Apa Lefebvre nampaknya lakukan adalah untuk membawa bersama-sama dengan banyak kerja Heidegger dengan kerja Marx. Melalui karyanya pada Nietzsche dan Hölderlin, Heidegger diperbadankan pemahaman daripada syair ke dalam karyanya, penting dalam konsep ruang kediaman puitis, tanggapan pengalaman hidup kehidupan seharian. Sebagai Harvey telah menyatakan, dalam pandangan ini hidup ruang, Cartesian-Kantian tanggapan ruang tidak salah - mereka adalah penghampiran sempurna yang munasabah - tetapi mereka adalah penghampiran. Untuk mengulangi, mereka adalah penghampiran yang bermula pada tahap abstraksi, penting satu tahap dari peringkat awal reaksi hidup.


Pembinaan, atau pengeluaran, ruang itu berhutang seberapa banyak alam konseptual dengan aktiviti bahan. Satu contoh ruang yang menggabungkan kedua-dua mental dan bahan-bahan binaan adalah biara, di mana "ruang gestural telah berjaya di tambatan ruang mental - ruang renungan dan pengabstrakan teologi - ke bumi, sekali gus membolehkan ia untuk meluahkan dirinya simbolik dan menjadi sebahagian daripada amalan ". Satu lagi contoh menunjukkan bagaimana membina berpengalaman dalam sebuah bandar yang moden. Taman A mengandung, direka dan dihasilkan melalui buruh, teknologi dan institusi, tetapi makna ruang, dan ruang itu sendiri, disesuaikan dan diubah kerana ia dianggap dan hidup oleh pelakon dan kumpulan sosial. Tetapi ini tanggapan angkasa sebagai hidup sendiri tidak mencukupi. Kritikan Lefebvre Heidegger adalah bahawa dia gagal untuk memahami konsep pengeluaran secara terperinci yang mencukupi. Konsep Heidegger itu pengeluaran adalah dilihat sebagai "terhad dan terhad", kerana dia membayangkan ia sebagai "menyebabkan-untuk-muncul, proses satu kemunculan yang membawa perkara sebagainya sebagai perkara yang satu kini hadir di tengah-tengah perkara yang sudah-sekarang lain".

No comments:

Post a Comment